Megkíséreltük összeszedni a Nordschleifével kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdéseket, és megválaszolni őket. Ha ezen túl is érdekel valami, ITT lehet kapcsolatba lépni velünk.

 

Mi az a Nürburgring, illetve a Nordschleife?

A Nürburgring egy komplett motorsport-központ Németországban, amelynek fő eleme a világ talán legjobb pályája, az 1920-as években épült Nordschleife. ITT található bővebb infó róla.

 

Mi az a Touristenfahrt?

A Nordschleife nincs elzárva a nagyközönség elől: a szezonban szinte minden hétköznap délután, illetve a legtöbb hétvégén bárki kipróbálhatja némi díj fejében, ezt hívják Touristenfahrtnak. Ilyenkor német autópályának minősül a ring, csak rendszámos, utcai forgalomra alkalmas, utcai gumikkal szerelt, közúti zajkorlátozásoknak megfelelő járművekkel lehet felmenni rá. Rendkívüli népszerűségnek örvend ez az intézmény, jó idő esetén igencsak meg tud telni az egész környék.

 

Milyen nyomvonalak vannak a Nürburgringen?

Touristenfahrt idején a legnagyobb egyenes (Döttinger Höhe) nem része a nyomvonalnak, annak a végén lehet felhajtani, és a közepén pedig le. Ekkor aki időre megy, a Bilstein-hídtól (bridge) az Audi-reklámot tartó állványig (gantry) mér, ezt nevezik bridge to gantry, azaz BTG körnek. A teljes Nordschleife a Döttinger Höhével hosszabb, az ezen elért időkkel szoktak a gyárak dicsekedni. A különböző versenyeken (VLN, 24 órás) a Nordschleifét összenyitják az F1-es pályával, így még hosszabb nyomvonalak is léteznek.

 

Mi a különbség a Touristenfahrt és a pályanap között?

Touristenfahrt idején szigorúbbak a szabályok (utcai autók, gumi, stb.), nem lehet teljes kört megtenni, csak balról szabad előzni, sokkal többen vannak, viszont a pályabelépő nem kerül sokba. Pályanapokon a beugró többszáz euró, viszont alig van forgalom, a teljes körön, és akár versenygumival is lehet menni, és akárhonnan előzni.

 

Mennyi idő alatt lehet megtanulni a pályát?

Ez nagyon változó. A Nordschleife elég nehezen tanulható, mivel a kanyarok nagy része beláthatatlan, és az aszfaltminőség is folyamatosan változik. Van akinek 100 kör sem elég rá, de a legkiválóbb versenyzőknek is kell legalább egy tucat, mire fejben összerakják. Ott voltunk Michelisz Norbi, Yvan Müller és José-Maria López első köreinél is – mindannyian Touristenfahrton kóstoltak bele először -, megdöbbentő volt hogy mennyire gyorsan tanulnak, nem véletlenül ők a világ legjobb túraautó pilótái.

 

Sokat szimulátoroztam, fejből tudom a pályát. Ez elég?

Nem. Nagyon sokan érkeznek a pályára azzal, hogy ők oda-vissza ismerik az egészet, mert évek óta gyakorolnak rajta a különböző játékokon, szimulátorokon. Aztán már az első kör első kanyarja előtt rá kell döbbenniük, hogy a valóság mennyire más. Egyik szimulátor sem adja vissza a szintkülönbségeket (300 méter van a legalacsonyabb és a legmagasabb pont között…), a kisebb-nagyobb útegyenetlenségeket, és ugye a valóságban nincs újraindítás gomb.

 

Mi a teendő ha baj történik a pályán?

A legfontosabb, hogy ha baj van, minél előbb biztonságos helyre kell húzódni. Mivel a Touristenfahrt idején a német autópálya-szabályok érvényesek, ezért baleset esetén hívni kell a rendőrséget, akik helyszínelnek. Meglehetős rutinjuk van ebben, mivel naponta többször teszik ezt. Ezen túl a pálya emberei is megjelennek, ellenőrzik a korlátokat, olajfolyást, stb., és minden költséget kiszámláznak a károkozónak.

 

Mi a jó köridő a Nordschleifén?

A komoly tapasztalat nélküli köridő-hajszolás talán a legnagyobb butaság a Nordschleifén. Rengeteg videó van jobbnál-jobb körökkel a neten, de ne felejtsük el, hogy ezek többszáz vagy akár többezer kör eredményei, és általában mindenki a legjobbakat teszi fel. A 10 perces BTG kör elérése nem irreális, a Totalcar.hu remek cikksorozatot készített erről.

 

Mikor van nyitva a Nordschleife illetve a GP-pálya?

A Nordschleife nyitvatartása ITT, az F1-es pályáé pedig ITT található.

 

Mikor érdemes a Nürburgrinre menni?

Télen nem nagyon, mivel december elejétől február végéig a pálya zárva tart. Ezen kívül bármikor, minden időszaknak megvan a szépsége. Kora tavasszal és késő ősszel kevesebben vannak, de az eső is nagyobb eséllyel esik. A fennmaradó fél évből a május és a szeptember a legforgalmasabb két hónap, de hétköznap esténként és hétvégén a kora reggeli órákban sok-sok tiszta kört lehet megtenni.

 

Saját autóval mennék a pályára. Érdemes?

Röviden: nem, illetve csak akkor, ha van külön erre a célra egy külön autó, amelynek az esetleges sérülése vagy megsemmisülése nem jelent gondot. A hagyományos biztosítások nem érvényesek a pályára, illetve a Nordschleife alaposan felkészített autót igényel. A pálya környékén több cég is foglalkozik autók bérbeadásával a Touristenfahrtra, például az RSR Nürburg, amelynek a magyarországi képviselete vagyunk. Még egy tipp: még véletlenül se hajtson fel senki a Nordschleifére hagyományos kölcsönzős autóval. Ez tilos, és a kölcsönzők megbízásából a pálya környékén működő magánnyomozók jóvoltából garantált a lebukás.

 

Miért vannak bal- és jobbkormányos autók is?

A Nordschleife nagyon népszerű, a világ minden tájáról özönlenek az emberek. És mivel sok helyen jobbkormányos autókat használnak, ezért látni a pályán és a környéken – az RSR-nél is – ennyi ilyen járművet.

 

Mennyibe kerül ez az egész?

A Nürburgring nincs közel Magyarországhoz, de könnyen megközelíthető. Az ottani szállás, étkezés, üzemanyag árak egyáltalán nem vészesek, az autóbérlés pedig mindenkinek a lehetőségein múlik. Árak ITT.